Principy a východiska

Z jakých principů vycházejí naše kurzy a semináře?

Tak jak se mění celá společnost, mění se i život rodiny. Dříve nenapadnutelná autorita rodičů již není považována za danou a neměnnou. Děti se dožadují svých práv ve škole, ve společnosti, ale i v rodině. Přitom plnění jejich povinností jim nejde tak snadno.

Posun od tradiční, autoritářské výchovy k výchově demokratické, založené na svobodě v rámci daných pravidel, klade na rodiče vysoké nároky. Výchovný přístup, který není založený na absolutním ovládání dítěte, ale na spolupráci, s sebou přináší řadu problémů, které rodiče neumějí řešit, protože se v jejich dětství nevyskytovaly, vlastně ani nepřipadaly v úvahu.

Výchovné přístupy, s nimiž seznamujeme v našich kurzech a seminářích, vycházejí z předpokladu, že základem fungování dobrých vztahů v rodině i ve společnosti je zodpovědnost všech členů. Naším cílem je tedy výchova zodpovědných jedinců, přičemž vycházíme z principů rovnosti a vzájemného respektu. Rovností rozumíme stejnou lidskou cenu a důstojnost. Nepředpokládáme tedy stejné zkušenosti, vědomosti ani míru celkové zodpovědnosti. Naše pojetí výchovy poskytuje dětem možnost volby a také zkušenost s nesením důsledků vlastních rozhodnutí. Tak rozvíjíme osobní disciplínu dětí a vytváříme alternativu k metodě odměn a trestů. V tomto výchovném systému založeném na ovlivňování a přesvědčování hraje významnou roli pochopení vlastních dětí i sebe sama, pochopení jejich i vlastních negativních projevů a emocí.

Naše vzdělávací aktivity vycházejí z individuální psychologie Alfreda Adlera a navazují na podobné programy, které již po desetiletí účinně fungují např. v Kanadě.

Základní principy:

Vzájemný respekt a úcta - mezi rodiči a dětmi, mezi rodiči navzájem, mezi sourozenci, vůči ostatním i k sobě samým.

Princip rovnosti mezi rodiči a dětmi - ve smyslu rovnosti lidské ceny a důstojnosti.

Princip demokracie - umožňuje volbu a dává dětem možnost, aby se rozhodovaly v určitých mezích a nesly důsledky svých rozhodnutí, čímž se rozvíjí jejich osobní disciplína a zodpovědnost.

Dostatek společné zábavy rodičů a dětí

Pozitivní povzbuzování dětí - prostřednictvím vyzdvihování jejich úspěchů, pokroku, schopností a dovedností apod. Jde o nezbytný základ pro získání pocitu sebedůvěry a vlastní ceny.

Vyjadřování a sdělování lásky a radosti - aby se děti cítily bezpečně a dokázaly se naučit lásku a dobro nejen přijímat, ale i rozdávat a dělit se o ně.

Přeměna negativního v pozitivní - založená na důvěře ve schopnosti dětí; stavějící na silných stránkách povahy a dovedností dítěte; soustřeďující se na dítě takové, jaké je; zdokonalující se postupně krok za krokem; podporující samostatnost dítěte, aby mohlo pro sebe dělat věci, na které již stačí.  


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky